شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق
شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق

بخشی از شهاب سنگ آسمانی نراق بعد از گذشت چهل سال به شهر باز گشت


 

مرادی شهردار نراق  با اعلام در گزارشی افزود :   بیش از هفت سال است   که به صورت جدی به دنبال مستند کردن سرگذشت شهاب سنگ آسمانی نراق جهت باز کردن  باب گردشگری علمی در شهر نراق بودیم و نتایج این تلاش ها در نهایت منجر به بازگرداندن بخشی از  شهاب سنگ از دانشگاه آخن آلمان  طی روز های گذشته گردید .

ایشان فزود : ساعت نه و بیست دقیقه  28 مرداد ماه سال 1353  مردم نراق شاهد سقوط یک شهاب سنگ در آزمایشگاه  دبیرستان تازه تاسیس  معصومی  نراق بودند .  این شهاب سنگ  و قطعاتی از آن ابتدا توسط کارگران مشغول به کار در این مدرسه  با انگیزه اینکه الماس  یا طلای سفید است به خانه برده می شود ولی در نهایت با پیگیری انجمن شهر،  ژاندارمری  و شهردار وقت جناب آقای رادفر کشف و مدت کوتاهی در ژاندارمری  نراق نگهداری می گردد .

انتشار خبر سقوط شهاب سنگ ،خبرنگاران ودانشمندان مراکز علمی سراسر کشور  را  روانه   نراق می کند . در نهایت از بین این جمع علاقه مند  جناب دکتر ایرج عشقی به نمایندگی از طرف موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران موفق می گردد این سنگ را تحویل گرفته و به موسسه در دانشگاه تهران  منتقل نماید .

دکتر عشقی و همکاران در موسسه ضمن بررسی های اولیه تایید می نمایند که  این سنگ یک  شهاب سنگ  آسمانی  از نوع سنگی سیلیکاتی (کُندریتی) می باشد.    

در ادمه به دلیل نداشتن امکانات آزمایشگاهی چند گرمی از سنگ  توسط دکتر عشقی در سال 1362 به کشور آلمان منتقل  و مابقی آن  که 900/2 گرم  بوده به گروه فیزیک زمین  موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران  تحویل می گردد .

جناب آقای دکتر عشقی در دانشگاه آخن آلمان بر روی سنگ تحقیقات متعددی انجام و نتایج آن را در اختیار محققان سراسر دنیا قرار می دهد .

تحقیقات  صورت گرفته منجر به این می گردد که چندین مقاله علمی در مجلات معتبر از جمله ناسا  و اخبار شهاب سنگ ها   به اسم شهاب سنگ آسمانی نراق از طرف محققیق کشور های بلژیک  ، آلمان ، پرتغال ، امریکا و ...  ثبت شود و نام شهر محل فرود در کنار شهاب سنگ آسمانی درج گردد .   

مرادی  افزود :  پیگیری های شهرداری منجر به انتشار گزارش شهاب سنگ آسمانی نراق توسط جناب آقای دکتر سپهری  در  مجله نجوم گردید  که این اقدام باعث  برقراری  ارتباط ما با جناب آقای دکتر عشقی از آلمان  گردید و ایشان ابراز تمایل کردند  نتایج تحقیقات  صورت گرفته در آلمان و دیگر کشور های را مستند کرده و با خود در سفری به ایران اورند . در نهایت  به دعوت شهرداری نراق ایشان به همراه  دو تن از دوستان خود جناب آقای مهندس کرمانی ( زمین شناس استاددانشگاه های آلمان  و هلند ) و جناب آقای دکتر زند  استاد  باز نشسته موسسه ژئو فیزیک دانشگاه  تهران روز یک شنبه 5 آبان 1392  وارد شهر نراق  شدند . در روز اول حضور ایشان ضمن بازدید از شهر تاریخی نراق  پوستری که  با کمک جناب آقای دکتر عشقی تهیه شده بود  به دست ایشان در محل سقوط شهاب سنگ ( دبیرستان معصومی) طی مراسمی  نصب گردید .  عصر روز یک شنبه جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولین اداره آموزش و پرورش شهرستان  در محل شهرداری برگزار و در این جلسه جناب آقای دکتر عشقی نتایج فعالیت های علمی و تحقیقاتی صورت گرفته را  برای حاضرین تشریح نموده و مقرر گردید  عصر روز دوشنبه جلسه ای  با حضور شهروندان (راهنمایان گردشگری )  ، معلمین رشته های فیزیک ، شیمی و زیست و جغرافی شهرستان دلیجان در محل کتابخانه برگزار گردد

صبح روز دو شنبه جناب آقای دکتر  عشقی و هیات همراه از غار نخجیر و روستای جاسب  بازدید نموده که استعداد های زمین شناسی این منطقه را در کشور بی نظیر ارزیابی کردند .  

در جلسه عصر روز دو شنبه جناب  آقای دکتر عشقی گزارشی از تاریخچه سنگ آسمانی نراق و مقایسه آن با شهاب سنگ های دنیا ارائه دادند .

ایشان بیان داشتند طبق آخرین تحقیات صورت گرفته که یک تز دکترا در دانشگاه آلمان می باشد ثابت گردید    شهاب سنگ آسمانی نراق 7/14 میلیون سال  از سیاره مادر جدا شده و در فضا سرگردان بوده و در نهایت در سال 53 در نراق آرام می گیرد .

ایشان ضمن تشریح علمی انواع شهاب سنگ ها و ارزش مطالعاتی آنها برای شناخت سابقه  و قدمت  زمین اشاره کردند این شهاب سنگ می تواند نراق را در محافل علمی معتبر دنیا معرفی کند و گردشگران داخلی و خارجی را راهی این شهر با ارزش تاریخی نماید .

مرادی شهردار نراق در پایان این گزارش اعلام کرد : به پاس خدمات ارزشمند جناب آقای دکتر عشقی  در حفظ و نگهداری بخشی از سنگ آسمانی  و تحقیقات گسترده بر روی آن و در نهایت بازگرداندن  قطعه ای چند گرمی از  شهاب سنگ نراق به همراه گزارش های علمی و تصاویر میکروسکپی که به شهرداری نراق تحویل دادند  با موافقت شورای اسلامی شهر  ایشان شهروند افتخاری و نمونه سال 1392 شهر نراق انتخاب گردیدند که با تقدیم   در قالب لوح یادبود و تابلو فرشی از صنایع دستی بانوان نراقی از ایشان تقدیر و تشکر بعمل آمد .   

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد