شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق
شهرداری نراق

شهرداری نراق

پرتال موقت اطلاع رسانی شهرداری نراق

انجام مراحل تکمیل پرونده ثبت مالکیت معنوی جوزغند در سازمان جهانی مالکیت های فکری

سوغات جوزغند نراق مستعد ثبت مالکیت فکری و معنوی جهانی است

خمین – ایرنا –شهردار نراق گفت: سوغات جوزغند نراق به عنوان مهمترین محصول با ارزش و با کیفیت در زمره سوغات، مستعد ثبت مالکیت معنوی جهانی است.

محمود مرادی روز پنج شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ثبت مالکیت فکری و معنوی حقوق مربوط به آفرینش ها و خلاقیت های فکری در زمینه های علمی، صنعتی، فنی است که دارای ارزش اقتصادی و داد و ستد است و جوزغند به عنوان دستاورد بومی نراق این خصلت ها را داراست.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای ثبت معنوی این سوغات منحصر به فرد اندیشیده شده و پرونده جوزغند نراق به عنوان میراث کهن یک هزار ساله در حال تهیه است تا با سپری کردن فرآیند ویژه در سازمان جهانی فکری وایپو ثبت شود.
وی گفت: جوزغند مهمترین، گرانترین سوغات و شیرینی محلی کشور است که دارای ارزش غذایی بالایی است به طوری که در جبهه های حق علیه باطل از آن به عنوان جیره جنگی یا نارنجک لپی یاد می کردند.
مرادی اظهارکرد: امسال هفتمین جشنواره جوزغند نراق در اوایل مهر ماه به مدت یک هفته در موزه مردم شناسی شهر نراق  برگزار می شود.
وی بیان کرد: در این جشنواره ملی زنان هنرمند در 20 کارگاه به تهیه و فروش جوزغند می پردازند و 15غرفه نیز سوغات و محصولات کشاورزی و صنایع دستی شهرستان دلیجان برپا می شود.
مرادی اظهارداشت: اشتغال خانگی برای بانوان، بالا بردن ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکمیل نقشه گردشگری نراق از اهداف برگزاری جشنواره ملی جوز غند نراق است .
وی گفت: با برگزاری جشنواره ملی جوز غند در نراق در سال های متوالی 25 هکتار باغات هلو، آلو، زردآلو و بادام در شهر نراق احیا شده است.
مرادی بیان کرد: اینک 50 کارگاه خانگی تهیه وتولید جوزغند در نراق فعال است که محصول تولیدی آن ها به سراسر کشور ارسال می شود.
شهردار نراق گفت: این سوغات نوعی شیرینی قدیمی ویژه شهر نراق است که به شیوه خاصی توسط دستان هنرمند زنان و دختران نراق برای پذیرایی از میهمانان آماده می شود و این هنر را زنان نراقی تا به امروز زنده نگه داشتند.
مرادی در ارتباط با تهیه جوزغند گفت: زنان نوعی هلو،زردآلو، آلو محلی را پوست کنده در معرض آفتاب قرار می دهند تا نیمه خشک شود، بعد از چند روز آفتاب خوردن هسته آن را خارج کرده و به جای آن مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی قرار داده و در آن را می بندند.
مرادی افزود: این مخلوط خوراکی بعد از چند روز آفتاب خوردن و خشک شدن به وسیله سوزن با یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل می شود و آنرا در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می نمایند.
وی گفت: این ماده خوراکی به غیر از هلوی محلی (اَلگ) با میوه های دیگر از جمله  آلو،انجیر، گلابی و انگور هم تهیه می شود.
مرادی افزود: جوزغند مقوی و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است تا جایی که در شرایط سخت از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده می نمایند.

شهردار نراق گفت: نراق شهری کوچک اما پرجاذبه با آثار و بناهای قدیمی فراوانی است که قابلیت جذب گردشگر از اقصی نقاط ایران و حتی گردشگران خارجی را دارد.

http://www.irna.ir/fa/News/81727139/

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد